Friday, March 26, 2010

Skincare

Meh sini sume..rapat2
dgr elok2...cikgu nk mengajar sket nih..eheh
siler sediakan pen n notebook yer..

pada malam yg berbahagia ni...
aku nk share serba sket pasal skincare atau nama manjanye penjagaan kulit
ni xtertakluk pd kulit muka je eh...kulit badan pn kna jaga jugak
xkn muka cun melecun tp kulit badan kasar...
plg xtahan siap ade bau lagik..haa...xnk kn?
so kna la seimbang
dahh...pjg plak mukaddimah aku nih..

jom mulakan ngan penjagaan kulit muka
sblm tuh...aku bknla nk promote ke hape...just sharing okeyyy
skrg ni aku pakai produk Mary Kay
xkesahla korg pakai produk ape pn...tp steps die lebih kurg je kn...


skrg ni aku pakai set F3 sbbnye kulit aku jenis yg berminyak
bkn minyak sket2 secoet tuh..tp stok yg byk kalo kumpul, bleh buat goreng ikan..haha
1 set nih ade cleanser, mask, freshener n moisturizer
bagi aku rege agak mahal la tp 1 set nih bleh thn dlm 5-6 bln
so jimat gakla sbnrnye...
in fact, cleanser tuh aku pakai 5 bln br abes..yg lain2 still ade byk lg

mula2 aku cuci muka pakai cleanser dulu
pas da cuci bersih2, lap ala2 kadar (jgn smp kering sgt muka)
then sapu mask..mask ni pakai la dlm 15-20 minit
tp aku kdg2 terlajak smp 30 minit..hahah
lg 1, mask ni bknnye pakai ari2 tau..1-2 kali seminggu je

mask ni besenye utk tegangkn kulit muka
menyerap minyak2 yg ade...ilangkn blackheads, whiteheads sume tuh
since mask yg aku pakai nih ade cam bijik2 halus..ape tah nama die
b4 cuci tuh, aku basahkn sket muka ngan air n gosok2 mask tuh
kirenye ala2 scrub jugakla...2 in 1..heheh
then cuci cam biasa

pastu pakai la freshener n moisturizer
tu jela basic penjagaan kulit muka yg aku buat..hehe



oh yerr...utk korg yg mementingkn penjagaan bibir
bibir pn ade mask tau..yg aku pakai ni nama die satin lip mask..cam gmbr kt atas tu
fungsinye melembutkn kulit bibir, tanggalkn sel2 kulit mati
dan jugak memerahkn bibir..pheewiitt..hahah


ni plak foundation yg aku guna..yg ni jenis liquid
after pakai moisturizer tuh, kalo korg nk kuar
pakai la foundation nih
kalo takat dok umah je, toksah la pakai..
kalo rajin nk pakai pn, terpulang la...




yg ni plak powder foundation..
aku beli melacep primer foundation ari tuh (yg ni xjmpa gmbr)
then dpt free powder foundation..best2...hehe
melacep primer foundation tuh fungsinye sbg makeup base la
yg aku prasan, kulit nmpk lg smooth n keyakinan diri meningkat secara tiba2..ahaha..ok over
tp kn, biler aku pakai melacep tuh n pakai liquid foundation, rasa cam dh complete dh
xyah sapu bedak bagai..
sbb kulit nmpk rata gituu

tp skrg ni aku pakai je bedak
caranye mula2 pakai melacep, sapu liquid foundation..then sapu powder foundation
tadaaaa..siapp!!


after 5 months pakai, aku rasa kulit muka aku dh ok sket
still berminyak tp muka dh xkusam cam dlu
jerawat cam dh kurg tp still ade lg
yg ni aku suspect sbb resdung..tu yg ssh nk ilang
resdung kn kna rawat dari dlm..yer x?
kesimpulannye..puas ati n hopefully akan trus pakai mary kay nih
mls dh nk tuka2 produk..huhu



next penjagaan kulit badan plak
fuhh..berpeluh2 nk siapkn entry nih
pjg berjela2...nasib la korg nk baca ke x..hehe

utk badan, dulu aku pakai lulur putri binari..bekas kaler pink
bau wangiii giler...skrg dh abes..ssh gak nk cari lulur tuh
so aku try pakai olay total effect shower cream n body butter..yg ultra nourishing (carik gmbr tp xjumpa)
mula2 xprasan tau..tp after 4-5 ari pakai..
aku tgk kulit aku cam glowing n glittering gitu..
nmpkla berkilat2...

wahhh..kagum btol..hehehe
bau pn best..mmg jimat sbb xyah pakai byk pn
nk lg jimat, pakai body sponge cam kt atas tuh
taruk sket je..nnt byk buih2 die..

ok cukupla tuh..
pjg lebar dh...aku pn mls dh nk taip...
sape2 yg nk try, bleh la try
aku btau pn just for info...
sume nk cantik kn?kn?kn?
daa~~~

p/s: gmbr sume dr incik google yerrrr....

0 Sweets: