Sunday, March 7, 2010

Dalil Cinta

Sblm memulakan proses penceritaan, ni ade soklan cepumas utk korg..
sape tgk citer Dalil Cinta kt TV3 td?
ala yg fahrin ngan amani blakon tuuu...

citer tuh kn pasal amani yg xreti nk urus rumahtangga
xreti masak, kemas umah, basuh baju...
pendek kata sume benda la..

so td aku terpikir la...
aku ni bkn la tahap xreti masak langsung..
reti la jugak sket2...takat goreng ikan, goreng ayam..small matter la..hahaha
kalo nk spesel sket, ayam masak merah ke...ayam kicap ke..haa...bleh la jugak

tp yg aku fail sket bab2 nk masak lauk berkuah
setakat ari ni jam 1.07 am, aku reti masak sup sayur, ikan singgang, acar bendi (pdhal bendi xmkn pn..hehe), gulai ikan masin..hape lg yer..
jgn hrp la nk mkn kari ke ape...mmg aku xreti
ishh..xleh jd nih...xlepas pn 5 jenis lauk..camno ni?
cukup ar 4 ari seminggu..pastu rotate blk menu asal..hahaha

mmg cari nahas la kalo mak mertua suh masak @ dtg umah
lepas 4 ari, ulang blk lauk sama..xpn masak lauk lain tp berkuahkan kicap
nk lg best pas 4 ari masak, 3 ari mkn kt luar..kehkehkeh

tu bab masak..jom cito bab lain lak
bab kemas umah 1 hal..bkn xreti
tapiii...tapiiii...ade sikitt malas..hahaha..sikit je tau
kna tunggu smp mata aku da rimas tgk segala benda yg bersepah, baru aku akan start kemas
xpn slagi mak aku xbising, slagi tu la aku xkemas..
bkn hape...kang org pelik lak tgk kerajinan aku..hehehe

ok...bab basuh baju..no hal la sbb ade washing machine
jgn lak dpt asben yg kedekut xmo beli washing machine
mmg nk kna la tuu...sekeh jugakk kang
aku kalo bab lipat baju nih satu hal...
yg ni pn ade sikittt malas..dh berlonggok 3-4 ari, baru reti nk lipat
xpela..nnt beli hanger byk2..kehkehkeh

kesimpulannye adelah..bak kata Liza Abdullah dlm citer td..
bkn sng nk jaga suami..bgn pagi kna siapkn breakfast, tghari pk nk masak utk lunch, pastu masak dinner lak..
tu blom campur bab nk kemas umah, basuh baju, keje lg...
kalo ade anak, nk pk pasal anak lg..
hurrmm....berat jugak tanggungjawab yer...

so kpd kaum suami,
ringan2 kn la tangan anda utk membantu isteri2 anda
dorg pn perlukan rehat jugak...dorg bkn robot yg leh wat keje 24 jam
eh..robot pn leh rosak tau kalo wat keje non stop..

1 lg soklan cepumas utk kwn2 aku dan jugak diri sndri...
sudahkah anda bersedia mental n fizikal utk melayari alam rumahtangga?
haa..jwb jgn xjwb.........zzzzz

4 Sweets:

Anonymous said...

sy tahu buat gulai..sy tahu buat kari..ahahhaha...yeah!!!

and slagi adikmu ini tdak menyuruh utk melipat baju..slagi tulah baju dlm bakul..hahhaa

yan said...

haha..yan pn xreti nk masak kari..maknanya xlayak kawen lg..hahahahaha..tp kn ade part mak dia ckp malam2 mintak cekodok tu..apehal ntah..xpaham..mcm sesuatu jek kn..hehehe

peeja said...

baby fiza pn x reti masak..reti masak roti berlandaskan planta je..=p so jgn kawen lg:p

Miss Wanie said...

zana: eleh...tu pn sbb dok jauh..terpaksa la blaja masok sdiri..
kalu dok dumoh, suh goreng ikan pn mls..hahaha

eleh..die pn 2x5 jugokla bab lipat baju :P

yan:ssh ar masak masakan bersantan nih..hehe
tp kn..mana tau biler dh kawen, sense of responsibility tu tiba2 muncul..

fezza:cess..gedik ok baby fiza..hahaha
ko tipuu..ko kn rajin masak masa kt utp dlu..