Thursday, July 3, 2014

Welcoming our little hero

Assalamualaikum...

Pekaba korg? Lama btol xjenguk blog ni..
Ni pun rajinkn diri update pengalaman indah yg xdpt dilupakn..
Alhamdulillah..27 Jun 2014 aku selamat melahirkan seorang bayi lelaki..
9 bulan 12 hari dia dok dalam perut mak die...xnk kuar..Best sgt agaknye..
EDD patutnye 25 Jun 2014...

26 Jun 2014 (Khamis):

Ari ni ada appointment ngan doc..check up 40 weeks..dh lebih sehari dr edd tp baby still xde tanda2 nk kuar..
Masuk je bilik doc, terus doc tu ckp.."haa wani...xbersalin lg?" Hahah
So doc tanya nk tunggu ke nk bersalin cepat...kalo tunggu, die bagi masa smp 10 ari..
Cecepat aku jwb...sy xnk tunggu dah..nk bersalin cpt2..
Penat kot dok tunggu je..aku plak dh start mc...dh 2 mggu terperap kt umah..
Doc ckp kalo camtu kita induce..mlm ni admit, esok bersalin...
Xsempat aku nk pikir, tetiba asben cpt je jwb..ok setttt
Hamboiiii...mcm die yg nk bersalin..aku plak dh neves...hahahaha

Blk je dr spital, terus request ngan asben nk mkn mcm2..
Kitorg pegi ampang point...lgpn doc pesan suh bykkn jln
Dlm kol4 gtu, blk umah...kemas2 ape yg patut
Kol9.30 malam gerak g spital sebab admit kol10..

Dh dpt bilik, nurse terus pasang ctg sebab nk monitor heartbeat baby..
Kol11.30 gtu, nurse induce..masukkan ubat half tablet..

27 Jun 2014 (Jumaat):

Kol4 pagi gtu..start rasa sakit sket tp still ok lg
Kol5.30 nurse dtg check bukaan..baru 1.5cm..die masukkan ubat sebijik lg..
Lps tu mmg dh rasa contraction tp still maintain lg..boleh breakfast..jln2 dalam bilik nk bagi cpt bukak..haha
Kol9, doc lak dtg.. check bukaan dh 3cm..terus die pecahkan air ketuban n suh masuk labour room..
Pastu doc ckp awk ni maybe bersalin 6-7 jam lg...perghhh...nk nangis dgr
Tp sblm gi labour room, aku smpt mandi dulu..pastu mak ayah aku smp
Haa time ni mmg dh rasa contraction yg agak kerap...sakittt woo

Kol10.45 ditolak masuk ke labour room ngan wheelchair..
Xmampu dh nk jln...
Eh apsal labour room tu sejuk giler??? Aku siap mntk extra selimut..menggigil kot
Tambah lak ngan contraction yg makin kuat..mula2 nurse drip air
Pastu die ckp doc suh drip ape benda tah..nk bagi contraction lg kuat
Die punya sakit tu..masyaAllah..xtergambar ngan kata2
Mcm nk putus pinggang..mula2 tu boleh lg apply breathing technique yg aku baca
Pastu baca doa Nabi yunus..asben pn pasangkn zikir
Bila sakit makin kuat, dh xde makna breathing sume tu...nk nafas pn mcm susah
Aku siap nangis..ngadu kt asben...sakittt

Pastu nurse tgk aku dh sakit sgt, die tanya nk epidural or injection x..
Dokla pujuk suh aku ambik epidural..die kata jgn tahan sakit tu..
Nanti lama2 takut xtahan...awk lama lg nk bersalin..pot pet pot pet kt sblh aku
Asben pn mcm dh nk suh aku ambik epidural..kesian kot tgk aku dok sakit gtu
Tp tetapla aku xnk..last2 aku mntk injection je..

Tp xsempat rasa pn kesan painkiller tu...contraction dh seminit sekali kot
Tetiba rasa cam nk berak sgt2...terus ckp kt nurse...saya nk teran ni
Nurse dtg check, dh 8cm..masa tu kol12 lebih kot..
Die ckp kalo awk rasa nk berak, awk berak je..hahaha
Pastu suh aku teran..rasa je contraction, aku terus teran..
Masa ni asben dok bisikkn zikir kt telinga pn aku dh xkisah dh
Dh xdgr ape dh sebab sakit yg amat sgt..

Xlama pastu doc pn dtg..bile masa dorg bukak ujung katil tu pn aku xsedar
Pegang besi tepi katil dan bermula la sesi meneran
Tp in between contraction tu,boleh plak rasa ngantuk..hahaha..kesan ubat tu
Asben aku dok tepuk2 xnk bagi aku tdo..pastu pesan jgn angkat bontot
Aku xigt bape kali teran, tp tetiba je rasa sumthing kuar ngan lajunye
Trus ilang sakit sume...then doc angkat tunjuk baby n letak kt dada
Alhamdulillah...lega sgt2 bile dh slmt bersalin kol12.57pm..
Sblm org gi solat Jumaat..hehe

Dah lap2 baby,nurse dtg tanya baby ape..aku jwb..boy
Masa ni dh mamai...ngantuk sgt2..
Doc jahit pn dh xrasa ape dh...dgr asben azankn n iqamatkn baby..

Syukur sgt sebab dipermudahkan sumenye..
Sakit pn xlama..sebab org kata anak sulung ni slalunye lambat bukak
Tp alhamdulillah aku ni kira cpt jugak

Makanye...slmt berpantang utk diri sendiri dan slmt mengganti pose la nnt yer..hehe
Priceless experience..priceless moments..
We are now daddy n mommy to our little cute son...yeayyy!!!!















0 Sweets: